Tuesday, April 05, 2005

Trend: micro-publishing

Verschillende nieuwsberichten van de afgelopen dagen (en daarvoor) wijzen in de zelfde richting: de trend op internet is individualisering (personalisering) en micro-publishing.

Google en vooral Yahoo! wijzen de weg.

  • Blogs: behoeft geen betoog. Google heeft Blogger.com, Yahoo! komt met Yahoo! 360° (zie onder).
  • RSS: stelde Yahoo! in oktober in staat My Yahoo! aanmerkelijk te verbeteren. RSS stelt je in staat op de hoogte te blijven van headlines van geselecteerde sites zonder deze sites te hoeven bezoeken.
  • Podcasting: inmiddels vertrouwd voor 6 miljoen Amerikanen (zie post gisteren).
  • Skypecasting: telefoongesprekken op Skype via RSS podcasten (zie post vrijdag).
  • Persoonlijk nieuws: Google News (testversie) kan gepersonaliseerd worden. Je leest alleen over die onderwerpen die je zelf selecteert.
  • Personal video: Google gaat persoonlijke videoclips archiveren, een experiment in video blogging (vlogging).
  • Search: steeds meer personalisering, zoals Google Personalized (in testfase).
  • Vertical search: niet het www doorzoeken maar bijvoorbeeld je PC (wordbestanden, adresboek, PDF-files, e-mail, etc.) of directories. Of zoeken naar koopjes (comparison shopping) of goedkope reizen (travel search) en hotels (zoals Yahoo! FareChase) of banen (zoals WorkZoo).
  • Social networks: een wildgroei, van Schoolbank.nl tot Orkut (van Google)
  • Foto sharing: overnames door Yahoo! (Flickr), Google (Picasa/Hello), CNet (HeyPix), United Online (PhotoSite) en HP (Snapfish).
  • Yahoo! opent de mogelijkheid materiaal waarop copyright rust te doorzoeken. Het gaat om Creative Commons. 'The self-publishing community has to be given the room and the freedom to grow".
  • On-demand boeken drukken: Amazon.com neemt BookSurge over. Ideaal voor auteurs die in een bepaalde niche opereren. Zij kunnen hiermee toch gepubliceerd en verkocht worden.

Het wachten is op een uitnodiging van Yahoo! om deel te nemen aan Yahoo! 360°, een overkoepelende service met blogs, photo sharing, aanbevelingen, etc.

No comments: