Tuesday, May 31, 2005

Next generation television

Two articles appeared on the subject of video-on-demand, or:
  • time- and place-shifted video
  • narrow-casting
  • the end of broadcast TV
  • (niche) programming anywhere, anytime

No strangers to readers of this blog (like here), Akimbo Systems, Orb Networks, DaveTV, Sling Media and Brightcove Networks are in this article on InsideBayArea and this article on DailyBreeze.

Differences between these services:
  • software, set-top box or both
  • free or for-pay
  • stand-alone service or through partnerships
  • to PC, TV, mobile devices
  • content: regular TV, niche programming, internet, all PC-based content including photos and music

Not just PTT's and newspaper publishers, but producers of broadcast television also will survive - but on a much smaller scale, due to intriguing firms like these.

Newspapers expand free classified ads

On May 12 Tribune expanded its Recycler.com business into a larger number of cities. And just recently Knight Ridder made a similar move.

Apparently this is the new strategy for newspapers:
  • Free sites such as Craigslist.com threaten to suck up all the classifieds business. Newspapers are in no position to keep charging.
  • Newspapers still have the brand name and the offline business to work from. Knight Ridder will introduce a service that lets users produce an ad that will appear both online and offline.
  • The online world offers a new source of revenue, related to classified advertising: sponsored search.

Loooks like a fine (inescapable?) strategy, that will allow newspapers to survive, albeit at a much smaller scale.


Monday, May 30, 2005

VDSL: good and bad news

On the positive side:
The telco triple play got a boost from the standardization point of view by the ITU-recommendation of VDSL2. This standard allows for symmetric data rates of 100 Mbps. Distance limitations of VDSL-technology make this a perfect fit for FTTN-deployments.

On the negative side:
Swisscom postpones the introduction of IPTV ('Bluewin TV') because of shortcomings on the technology front.
This raises questions over other IPTV-deployments based on Microsoft and Alcatel platforms, most notably SBC, scheduled for this year's fourth quarter. Telecom Italia so far is on track to start during the summer.

Friday, May 27, 2005

Podcasting nu ook door analisten

JupiterResearch, een van de eerste onderzoeksbureaus met web logs, is gestart met podcasten.

Thursday, May 26, 2005

Breedband: via stroomnet en via de gasbuis

Voor nutsbedrijven die willen diversificeren in breedband zijn de berichten gunstig. Het begint er steeds meer op te lijken dat Broadband over Powerlines (BPL) ofwel Powerline Communications (PLC) een geduchte concurrent kan worden van DSL en kabelmodem (en fiber, HSDPA, WiMAX, satelliet, etc.). Motorola presenteerde deze week nieuwe hardware. En The Enquirer (Cincinnati) heeft een artikel over de vorderingen van utility Cinergy, die samen met Current Communications BPL uitrolt in een gebied dat 50,000 huishoudens dekt.

Gezegd moet worden dat met de opkomst van WiFi BPL een voordeel heeft verloren: met BPL heb je bij ieder stopcontact internettoegang, maar met WiFi geldt dat (overal in huis toegang tot internet) ook voor DSL en kabelinternet. Een ander voordeel blijft: het stroomnet heeft een groter bereik dan de meeste DSL- en kabelnetwerken. BPL brengt de dekking van breedband echt naar de 100%.

Overigens gaat het zo'n utility niet alleen om diversificatie, een nieuwe inkomstenbron en het vergroten van loyalty. Ook het electriciteitsnet zelf heeft er baat bij:
  • Storingen opsporen
  • Capaciteitsbewaking
  • Automatisch en van afstand de meter opnemen
  • Fijnmaziger tarifering op basis van de tijd van de dag (nachtstroom)
  • Automatisch toevoer afsluiten tot bijvoorbeeld verwarming of waterkokers (veiligheid)

Maar er is meer. Opzienbarender is een compleet nieuwe technologie: Broadband in Gas (BiG) van Nethercomm. Naar verluid gaat het om snelheden tot 100 Gbps en afstanden van zeker 10 kilometer. Schijnbaar in de praktijk eerder 100 Mbps. Ook Forbes pakt de technologie op. Zomer 2006 staat een pilot met 1,000 huishoudens op het programma. Nethercomm omschrijft de technologie als Ultra Wideband (ontwikkeld in 1994 door de Amerikaanse Defensie), een protocol dat ik ken als short range (75 meter) wireless broadband technologie. De warmte-ontwikkeling is laag, dus je hoeft niet bang te zijn voor ontploffing. Stralingseffecten zijn ook gering, dus geen last van interferentie. Bochten in het buizenstelsel (plastic of metaal, maakt niet uit) zijn geen belemmering.

Een groot voordeel van BPL en BiG boven andere infrastructuur is natuurlijk de lage kosten: het netwerk ligt er al. BiG is dus ook aantrekkelijker dan FiG (fiber in gas), waarbij glasvezelkabels door gasbuizen worden getrokken.

Monday, May 23, 2005

Broadband Wireless: Optus kan niet kiezen

WiMAX is een van de belangrijkste wireless broadband technologieen. De standaard moet gaan concurreren met (of aanvullen op, zie mijn post van 1 mei) zowel DSL/kabelinternet als met 3G.

Maar er zijn meer technologieën in ontwikkeling, die ook streven naar de status van de facto standaard. De Australische mobiele operator Optus (dochter van SingTel) slaat bijna geen technologie over (afgezien van Flash-OFDM van Flarion Technologies en WiBro van Samsung). Verder een mooie staalkaart van mogelijkheden:
  • UMTS-TDD (van IPWireless en reseller UTStarcom): trial aangekondigd in december 2004, gericht op de consumentenmarkt.
  • WiMAX (versie van Alvarion en reseller Siemens): trial in juni 2005 gericht op de zakelijke markt.
  • WiMAX (versie Navini Networks): praat met Unwired Australia over samenwerking voor landelijke toepassing. Vooralsnog is Unwired Australia actief op de zakelijke markt in Sydney.
  • iBurst (van ArrayComm): Optus gaat optreden als reseller van Personal Broadband Australia, dat een iBurst netwerk heeft in diverse steden en mikt op een dekking van 95% van de zakelijke markt.
  • W-CDMA: vorige maand activeerde Optus haar eigen 3G-netwerk.

Overnames door Telenor bevestigen trends

Telenor neemt twee breedbandaanbieders over:
  • Bredbandsbolaget (B2) in Zweden. Specialist in glasvezel, maar ook DSL. 335,000 Klanten en daarmee de nummer 2 (marktaandeel 24%). Prijs SEK 6 miljard.
  • Cybercity. Nummer 3 in Denemarken met 8% van de markt. Eigen DSL-netwerk en 90,000 klanten. Prijs DKK 1.4 miljard.

Totaal NOK 6.5 miljard voor 425,000 klanten (1882 EUR/abonnee).

Twee trends worden bevestigd:
  • PTT's jagen op breedbandnetwerken buiten hun eigen land. Eerder nam TDC Song (Scandinavie, vooral Zweden), NetDesign (Denemarken) en Dotcom (WiFi in Finland) over. Telenor zelf bezit al het Zweedse Spray Networks. TeliaSonera is vooral actief met overnames van PTT's in de Baltische staten en mobiele netwerken en is in verband gebracht met Versatel, waarop Belgacom momenteel een bod overweegt.
  • De concurrentie in Scandinavie is hevig. TeliaSonera, TDC en Telenor zitten elkaar erg dwars. Onderlinge fusie wordt steeds onwaarschijnlijker (ooit wilde TeliaSonera een bod doen op Telenor).

Supersnel WiFi: nog geen akkoord over standaard

Bij een IEEE-vergadering in Cairns, Australie, is geen akkoord bereikt over de nieuwe WiFi-standaard, die supersnel internet (100 Mbps) mogelijk maakt. De huidige 802.11g standaard heeft als theoretisch maximum 54 Mbps, de nieuwe 802.11n gaat tot 100 Mbps.

Twee groepen strijden om de meerderheid van de stemmen in de IEEE-vergadering:
  • WWiSE (o.a. Motorola, Texas Instruments, Airgo)
  • TGn Sync (o.a. Atheros, Agere, Intel, Qualcomm)

TGn Sync kreeg de vorige keer nog 56%, nu 49%. Minimaal 75% is vereist. De volgende vergadering is in juli in San Francisco.

Twistpunt is MIMO (multiple in, multiple out), waarvoor beide een andere oplossing kiezen.

Podcasting meets blogging (2)

Er is natuurlijk een parallel tussen blogs, podcasts en vlogs. Het zijn persoonlijke uitingen in de vorm van resp. tekst, audio en video. Zie ook een eerdere post van 6 mei.

Frank Barnako wijst op twee nieuwe diensten, gebaseerd op text-to-speech software: Talkr.com en Speakwire.com. Posts worden omgezet in podcasts.

Friday, May 20, 2005

Open access zet weer een stap voorwaarts

De Britse Wellcome Trust, na de overheid de belangrijkste instantie die wetenschappelijk onderzoek financiert, eist met ingang van 1 oktober van de begunstigden dat zij publiceren onder het open access model. Artikelen moeten binnen 6 maanden beschikbaar zijn op PubMed Central of de Britse versie hiervan, waaraan nu gewerkt wordt.

De grants van de Wellcome Trust resulteren jaarlijks in 3500 artikelen in de life sciences sfeer.

Belangrijke struikelblokken voor open access blijven:
  • Wellcome Trust eist publicatie binnen 6 maanden, in plaats van direct (en verdedigt dit door te zeggen dat niet al te grote stappen tegelijk gezet moeten worden).
  • Het initiatief beperkt zich tot de life sciences.

Vodafone ontdekt de onderkant van de markt

Na de introductie van Vodafone Passport (goedkoop internationaal bellen, zie mijn post van 18 mei) komt de aanbieder nu met Vodafone Simply, voor wie alleen wil bellen en SMS-sen.

Is dit een ommekeer? Net zoals alternatieve aanbieders eerst alleen de 'lucratieve zakelijke markt' opzochten, om zich vervolgens te storten op de consumentenmarkt (zoals Versatel)?

Zie ook de opkomst van MVNO's, Glory MVNO's (Call4Care) en budget labels voor de jongerenmarkt:
  • Hi van KPN Mobiel
  • Nomad van Bouygues
  • Yorn van Vodafone Portugal
  • Virgin
  • Boost van Nextel
  • BU (youth) en Obox (gamers) van Orange Israel (Partner, Hutchison)
  • Jeans van MTS in Rusland
  • Yesss! van One (Oostenrijk)
  • Yallo van TDC in Zwitserland

In ieder geval: weer lagere tarieven.


Wednesday, May 18, 2005

Advertentiemarkt: terugval?

Net nu de meeste advertentiemarten aantrekken, dienen zich drie zorgelijke ontwikkelingen aan:
  • De moeilijke vergelijkingsbasis in Groot-Brittannie (vorig jaar voetbal, nu een leemte als gevolg van de verkiezingen) zorgt voor een daling in radio- (-4%) en TV-reclame (-6%), zie dit artikel in de Telegraph (registratie is gratis).
  • Slechte resultaten van de Big 3 autofabrikanten kunnen zorgen voor een zwakke upfront markt (start deze week) voor TV-reclame in het nieuwe seizoen.
  • De krantenindustrie (zie ook mijn post van 12 mei) kan lijden onder teleurstellende verkoopcijfers van bioscoopkaartjes, zie New York Times artikel (gratis registratie).

Oppassen dus, in de mediasector!

Orb en Akimbo: belangstelling neemt toe

De belangstelling voor place-shifting video-on-demand (de video recorder is een time-shifting instrument) neemt toe door de lancering van een tweetal diensten, gevolgd door reviews (Akimbo door AP, Orb op pocketnow.com) en artikelen in de pers (AP).

BusinessWeek Online geeft een overzicht. Mijn lezers kennen ze al. Kern is steeds: internet- en andere PC-based content (inclusief TV, als je een geschikte kaart in je PC/laptop hebt) op je TV bekijken, of op een willekeurig device met een scherm, waar ook ter wereld, via een breedbandverbinding.

Er zijn meer producten op de markt (TV2ME, TiVo, Media Center van Microsoft; zie ook mijn post van 26 april). En bovendien concurreren ze tot op zekere hoogte met VoD-diensten van de kabel en straks ook van PTT's en DSL-operators (IPTV). Orb lijkt een slimme zet gedaan te hebben door op licentie-inkomsten te gokken van haar eigen software-product. IPTV-aanbieders zouden zich er mooi mee kunnen onderscheiden.


Vodafone's slimme zet

Vodafone introduceert Vodafone Passport: bellen vanuit het buitenland en gebeld worden in het buitenland tegen sterk gereduceerde prijzen. Zelf rekent het bedrijf besparingen voor tot 80% en meer.

Vodafone rekent voortaan een vaste connection fee van EUR 0.64 tot EUR 1.00 (binnen Europa) of EUR 1.99 (erbuiten) plus het binnenlandse tarief. Gebeld worden is, afgezien van de connection fee, de eerste 20-60 minuten gratis. Er is sprake van een opt-in systeem.

3 Conclusies:
  • Vodafone wil dreigend ingrijpen in de lucratieve international roaming markt door de EC te snel af zijn. En meteen de concurrentie een slag toebrengen.
  • Vodafone gebruikt haar internationale bereik.
  • Ik denk dat er sprake zal zijn van een behoorlijke elasticiteit, maar het kan bijna niet anders of opnieuw krijgt de omzetontwikkeling een deuk. Eerst overheidsingrijpen in de F2M tarieven, vervolgens een SMS-prijsoorlog en momenteel zijn de MVNO's en Glory MVNO's (zoals Call4Care: 15% van de omzet naar de goede doelen van de partners: Rode Kruis, Amnesty, Hartstichting, Natuurmonumenten) in opkomst.

Tuesday, May 17, 2005

Audible.com deal met Pearson Education

Audible.com, internetbedrijf en producent van audioboeken, heeft een nieuwe contentleverancier, Pearson Education. Inmiddels kan het bedrijf tal van grote namen als partner aanmerken:
  • Distributie: Apple (iTunes), Amazon.com
  • Contentleveranciers: Random House, etc.
  • Hardware platforms: palmOne, Rio, Creative Labs, etc.

Op het bericht van vandaag steeg het aandeel 4% (vorige week al +20% op goede Q1-cijfers). Marktkapitalisatie nu $400m.

Thursday, May 12, 2005

En de winnaar van het online nieuws is ..... de krant!

Er is niet alleen (maar wel veel) slecht nieuws over de krantenindustrie.

Het slechte nieuws:
  • Oplagecijfers dalen al decennia, aldus Jupiter Research (zie ook USAToday en de New York Times). De Washington Post wijst op diverse oorzaken: internet, nieuwszenders op de kabel, prijsverhogingen, minder third party sales (bulkverkoop tegen lage prijzen of voor niks aan derden die voor distributie zorgen), oplageschandelen rond een drietal kranten (Chicago Sun, Newsday, Dallas Morning News) en de Do Not Call lijsten van de overheid tegen ongewenst gebeld worden door marketeers.
  • McKinsey schat dat de Amerikaanse krantenindustrie in 2007 $4bn aan omzet mist uit classifieds (zie MarketWatch, gratis registratie - aan te bevelen).
  • Jonge mensen lezen de krant steeds minder en vertrouwen steeds meer op internet voor nieuws, aldus Merrill Brown in een studie voor Carnegie Corp. Volgens deze studie leest nog maar 19% van de 18-34 jarigen de krant.
  • Internet wint marktaandeel van de krant en de TV. Volgens een survey van Burst! besteedt 61% nu meer tijd op internet dan een jaar geleden. Tegelijk kijkt 36% nu minder TV en 34% leest nu minder de krant.
  • Nieuws en entertainment sites krijgen steeds meer page views, aldus Nielsen//NetRatings.
  • Yahoo! News, Google News en Wikinews zijn sterk in opkomst.

Het twijfelachtige nieuws:

Het goede nieuws:
  • Kranten verwachten dat online advertenties over 5 jaar 15-20% van de omzet bepalen, tegenover 2-5% in 2004 (in totaal $1.5bn, een groei van 27% ten opzichte van 2003).
  • Kranten hebben talloze opties om het verval tegen te gaan (zie mijn post van 23 februari). De New York Times voegt daar in een intern rapport nog de nodige initiatieven aan toe (zie onder).
  • Krantensites in de VS boekten in maart een groei van 3.1% van het aantal bezoekers. Dat geldt ook voor Nederland.
  • Kranten kunnen een graantje meepikken van de booming markt van pay-per-click advertising.

Initiatieven:
  • kwaliteitsverbeteringen (van kleur tot en met speciale bijlagen)
  • gratis kranten (freesheets zoals Metro en huis-aan-huis bladen)
  • alternatieve abonnementen (bijvoorbeeld alleen weekend)
  • overgang op tabloid formaat
  • overgang van avond- naar ochtendedities
  • introductie van zondagsedities
  • geografische expansie (zoals de New York Times: nu bijna landelijk in de VS)
  • web sites en webdiensten (e-mail nieuws brieven, web logs, RSS feeds, etc.)
  • diversificatie (tijdschriften, beurzen, direct marketing, radio & TV)
  • lezers laten bijdragen aan de inhoud (zoals de Bakersfield Californian)
  • online editie opzetten als virtual town square met input van zowel lezers van de gedrukte versie als van online gebruikers (zoals de News & Record in Greensboro).

En de plannen van de New York Times:

  • minder errors (3200 corrections in 2004!)
  • meer niche reporting (religie, rural, Midden-Amerika)
  • reporters en editors toegankelijk maken voor de lezer
  • een blog van de krant zelf
  • bronnen (documenten, interviews) op internet plaatsen
  • minder anonieme bronnen gebruiken

Wednesday, May 11, 2005

IPTV: obstakels (2)

Al eerder gaf ik een lijstje obstakels in de uitrol van IPTV (zie post van 28 april). Op CommsDesign en Light Reading aandacht voor nog twee belangrijke hindernissen:

CommsDesign wijst op het verschijnsel van de lost packets door te hoge bit errors in DSLAMs. Kumar Ramaswamy van set-top box maker Thomson noemt het probleem 'huge', maar er zijn verscillende oplossingen in de maak.

Light Reading noemt een heel ander probleem: het IP-signaal komt binnen op een ADSL-modem en gaat naar een TV, maar het aansluiten van meerdere TV's is een probleem. De kosten van bedrading zijn erg hoog, maar ook hier zijn oplossingen mogelijk:
  • Entone maakt een Hydra gateway, waardoor de overige TV's via het bestaande coax-net zijn aan te sluiten, zonder dat bij iedere TV een STB hoeft te staan.
  • Coaxsys' TVNet gebruikt eveneens het bestaande coax-netwerk in huis, maar daarbij zijn wel meerdere STB's nodig. Voordeel is dat ook andere devices (DVR's, game consoles) zijn aan te sluiten.
  • Amino Technologies maakt samen met ReadyLinks een adapter (ReadyLinks SmartFoot), waardoor alle STB's (van Amino natuurlijk) via het coax-net of het telefoonnet in huis zijn aan te sluiten.
  • Airgo Networks ten slotte heeft een chip, waardoor alle STB's en andere devices draadloos (via WiFi) zijn aan te sluiten.

Tuesday, May 10, 2005

IPTV: Telecom 1, VNU 0

Light Reading vernam op een conferentie van Motorola dat Fox Broadcasting overweegt films al na 6 weken te releasen voor IPTV (TV via de koperdraad van de PTT en DSL-operators).

Dat zou IPTV een kickstart geven. In Hong Kong heeft de exclusieve beschikking over ESPN al bijgedragen aan een marktaandeel van 60% voor Hong Kong Telecom, tegenover 40% voor het lokale kabelbedrijf.

Het normale release schedule voor Hollywood films is ongeveer als volgt:
  • Eerst in de bioscoop.
  • Na 3-5 maanden te koop op home video/DVD
  • Na weer 1-2 maanden in de verhuur, op de kabel (PpV, VoD) en op de download sites Movielink en CinemaNow.
  • Na nog 3-4 maanden op betaal-tv.
  • Ten slotte vrij voor gewone TV.

Het plan van Fox betekent een opsteker voor telecombedrijven, maar tevens een slag voor de kabel. Immers, kabelaanbieders hebben de grootste moeite om films eerder in hun VoD aanbod te krijgen. Juist daarom heeft Comcast een samenwerking met Sony/MGM.

Verder kan IPTV nog de nodige invloed hebben op de advertentiemarkt:
  • Het telecombedrijf weet precies waar iedere abonnee naar kijkt en kan dus gaan concurreren met Nielsen Media Research (kijkcijferonderzoek, van VNU). IPTV is namelijk point-to-point, terwijl op kabelsystemen continu alle kanalen beschikbaar zijn. Daarom kan IPTV veel meer kanalen aanbieden dan kabel-tv.
  • Hierdoor is het tevens mogelijk reclameboodschappen gericht naar iedere abonnee te sturen, op basis van ieders voorkeur. Daardoor zullen abonnees minder reclames skippen (beter gericht dus minder irritant).

Spectrum waardeloos door Cognitive Radio?

Peter Judge vraagt zich op TechWorld af of Cognitive Radio het schaarse en kostbare spectrum in handen van o.a. mobiele operators over een paar jaar waardeloos zal maken. Een nieuwe technologie, Cognitive Radio, zou dit mogelijk maken.

Deze radiotechnologie doorzoekt alle frequentiebanden, op zoek naar ongebruikt spectrum. Bovendien zou CR tevens het vereiste protocol kiezen (Bluetooth, WiFi, WiMAX, GPRS, etc.).

Nanotechnologie in beeldschermen en batterijen

Motorola denkt dat binnen 2 jaar HD-flatscreen TV's op de markt kunnen komen, gebaseerd op nanotechnologie die dit bedrijf in licentie geeft. Het gaat om de Nano Emissive Display technologie die werkt met nanotubes (in 1991 uitgevonden door NEC). De prijs zou hierdoor kunnen zakken tot $400.

Een ander technologiebedrijf, mPhase Technologies, werkt aan een nieuwe generatie batterijen, met meer opslagcapaciteit en een langere levensduur. Deze moeten gebaseerd worden op nanograss, een vinding van Bell Labs (Lucent). Er lijkt eindelijk beweging te zitten in de markt voor batterijtechnologie (zie mijn post van 11 april).

Sunday, May 08, 2005

Click fraud: tijdbom onder Google?

Op webpronews staat een artikel in reactie op de rechtszaak van Google tegen Auctions Experts International. Onderwerp is click fraud. Ook de Washington Post schrijft erover.

Wat is click fraud? (zie ook mijn post van 29 april).
Hieronder wordt verstaan het clicken op advertenties bij zoekresultaten met als doel uitsluitend het genereren van onkosten voor de adverteerder en/of het genereren van inkomsten voor de zoekmachine (Google) en/of haar distributiepartners (de tienduizenden web sites waarop de zoekmachine van Google geïnstalleerd is).
Immers, de adverteerder betaalt bij iedere click (pay-per-click). Dit vormt de explosief groeiende inkomstenbron voor Google (en Yahoo!). In geval gezocht wordt op de site van een distributiepartner, deelt Google de inkomsten met de partner.

Wie maakt zich eraan schuldig?
Het zijn vaak ex-werknemers met wrok jegens hun ex-werkgever (de adverteerder).
Of het gaat om een concurrent van de adverteerder, die zijn rivaal snel door zijn marketingbudget wil heenjagen.
In theorie zou het ook Google kunnen zijn. Er lopen rechtszaken van adverteerders tegen Google die de zoekmachine ervan beschuldigen niet krachtig genoeg op te treden tegen click fraud. Google ontkent natuurlijk en zegt dat er een ruime mate van geautomatiseerde controle is. Bij geconstateerde click fraud volgt een refund.
Een laatste categorie is het netwerk van distributiepartners, zoals Auctions Experts. In de onderhavige rechtszaak beweert Google dat Auctions Experts uitsluitend is opgericht om te profiteren van click fraud. Het bedrijfje zou 50 mensen hebben aangenomen om te clicken op advertenties.

Wat zijn de gevolgen?
Lange tijd was click fraud een goedbewaard geheim, maar nu niet meer. Sommige adverteerders hebben hun relatie met Google inmiddels beëindigd of ze hebben hun budget verkleind. Volgens sommige schattingen is wel 20% van alle clicks frauduleus van aard. Google heeft twee petten op: enerzijds profiteert het van iedere click, anderzijds ondermijnt click fraud de effectiviteit en het aanzien van pay-per-click advertising.

Is er iets aan te doen?
Volgens sommigen zullen we moeten leren leven met click fraud, zoals winkeliers zich moeten neerleggen bij winkeldiefstel. Verder worden opsporingsmethoden steeds beter. Google kijkt naar het adres waarvandaan geclickt wordt. Clicks door distributiepartners worden er van tevoren uitgefilterd. Ten slotte hebben adverteerders bij Google de keus: alleen adverteren op Google.com (waar click fraud het laagst is), op Google.com en de belangrijkste distributiepartners (AOL en Ask Jeeves) of op het gehele distributienetwerk.

VNU: goede kwartaalcijfers NetRatings

Internetmeter NetRatings maakte beter dan verwachte kwartaalcijfers bekend en verhoogde de outlook voor de rest van het jaar. In het eerste kwartaal groeide de omzet volledig autonoom met 24%, terwijl de operationele kosten met slechts 2% toenamen. Het verlies nam af tot $0.05 per aandeel (consensus -0.08). De kaspositie is ruim: $196m.

NetRatings is voor 60% in handen van VNU (via Nielsen Media Research en ACNielsen). Met een ruime oorlogskas kan VNU het bedrijf van de beurs halen, maar de waardering is hoog en de noodzaak laag (VNU heeft immers al de zeggenschap).

Dreiging van open access vermindert niet

Open access blijft een lastig vraagstuk voor wetenschappelijke uitgevers. Het marktaandeel neemt gestaag toe, tot wel 5-10% nu (zie mijn post van 11 april, waarin ook de case Blackwell staat, dat kiest voor een hybride model). Recent zijn weer nieuwe ontwikkelingen te melden.

Onder een open access business model zijn artikelen gratis voor de lezer. De auteur betaalt (mogelijk gesubsidieerd). De vraag is of uitgevers als Elsevier Science stand zullen houden of geleidelijk moeten overschakelen (zoals ik al eerder suggereerde, zie post van 4 maart).

The Guardian meldt dat de Oxfors University Press zijn open access trial uitbreidt tot juridische uitgaven. Daardoor blijkt niet alleen Elsevier Science gevoelig voor dit prangende vraagstuk, maar ook Lexis-Nexis.

Ook blijkt dat het Joint Information Systems Committee (JISC), een adviesorgaan, Open Law opricht in samenwerking met het British and Irish Legal Information Institute.

Friday, May 06, 2005

Podcasting meets video blogging

In posts van 5 april en 11 april schreef ik over video blogging initiatieven van Google en Al Gore (Current TV).

Een nieuw initiatief komt van Mike Homer en Marc Andreessen (de mannen achter Netscape), het Open Media Network (in beta). Het is een P2P-netwerk waardoor amateurs en professionals clips kunnen uitwisselen. Je kunt ze afspelen op de PC, laptop, iPod, TV of mobiele telefoon. Dat lijkt dus op podcasting voor video.

Overigens krijgt Al Gore, oud vice-president van de VS en zelfbenoemd uitvinder van het internet, een Webby Award.

Ourmedia.org is een vergelijkbaar initiatief (grass-roots media).

In de Amerikaanse radiowereld twee initiatieven rond podcasting, van Infinity (terrestrial; onderdeel van Viacom) en van Sirius (satelliet).

Adam Curry (shockpodder, podfather), een van de mannen achter het fenomeen podcasting, gaat op Sirius Satellite Radio de Adam Curry PodShow presenteren, een dagelijks programma van vier uur rond podcasts die hij selecteert.

Infinity Broadcasting pleegt een complete make-over op praatkanaal 1550 KYCY-AM. Het wordt een kanaal volledig gevuld met podcasts, onder de naam KYOURadio.

Inmiddels is het aantal podcasting initiatieven niet meer bij te houden:
BNN: een van de eerste in Nederland.
BNR: de ICT-column van Herbert Blankesteijn.
Forbes.com: een wekelijkse show.
BBC: minimaal 20 radioshows.

Wednesday, May 04, 2005

Orb diensten nu ook voor Cingular klanten

Door een samenwerking van Orb Networks (place-shifting software: overal kijken en luisteren naar wat je thuis op je PC hebt: muziek, foto's, maar ook TV) met Hawk Electronics (een retailer en service provider van Cingular Wireless) breidt de beschikbaarheid van Orb zich verder uit. Abonness van de datadiensten van Cingular (Media Net) kunnen nu van Orb gebruikmaken via het GPRS/EDGE-netwerk.

Een eerdere deal was met Sprint Local (een PTT) ten behoeve van hun DSL-abonnees.

Wie volgt? De software is gratis en internationaal beschikbaar (zie mijn post van 26 april). Service providers betalen Orb waarschijnlijk een license fee (of revenue sharing?).

Nu PTT's de triple play uitrollen en geen 'me-too' product willen (a la kabeltv), zoals Verizon en Versatel zeggen, lijkt Orb een aantrekkelijk product voor data-abonnees (DSL of mobiele data).

Tuesday, May 03, 2005

Identity theft bedreigt outsourcing

Met het op straat komen te liggen van persoonsgegevens (zie incidenten bij Bank of America, ChoicePointe, Seisint en nu ook bij Time Warner) kan ook de outsourcingmarkt onder druk komen te staan.

De voornaamste bedenkingen tegen outsourcing zijn vanouds gerelateerd aan de kwaliteit van de dienstvelening en aan problemen met de communicatie. Maar nu een diefstal gedaan werd met de hulp van medewerkers van een outsourcer in India, is een nieuw lek boven tafel.

Zal dit de outsourcingmarkt wezenlijk raken?

Covergentie van pretpark en internet???

De LA Times heeft een intrigerend artikel over Walt Disney Imagineering, de denktank van de Mouse House. Nu het pretparkconcept steeds minder goed aansluit bij wat kinderen willen ('frenetic, multi-sensory and interactive (...) experience something new every time'), is de pretparkdivisie (omzet pakweg $8bn, een kwart van heel Disney) 'set to unveil a new crop of immersive and interactive attractions'.

Wat zou dat kunnen betekenen?

'Disney fans sitting at their home computers will be able to team up with park visitors to fight the evil Emperor Zurg, shooting at targets and accumulating points.'

En dan maar hopen dat de parkbezoekers winnen.

VNU presenteert Project Apollo

VNU-dochters Nielsen Media Research en ACNielsen presenteerden samen met concurrent/partner Arbitron Project Apollo op de Ad:Tech conferentie in San Francisco. Eindelijk weer eensgezindheid, na eerdere berichten over het afhaken van Nielsen bij een trial in Houston.
Bovendien is een pilot panel van 6,000 huishoudens aangekondigd, actief eind dit jaar.

Project Apollo belichaamt de Holy Grail van het marktonderzoek: alle media-exposure registreren (welke reclames ziet/hoort het panel?) en koppelen aan het bestedingspatroon (wat kopen ze?).

De ontwikkelkosten zijn ruim $100m en worden gedragen door VNU en Arbitron. Maar ze willen wel de zekerheid dat ze klanten (adverteerders) hebben. Voorlopig heeft alleen Procter & Gamble zich gemeld. Het panel zal bestaan uit 30,000 huishoudens. Zij krijgen een vergoeding voor het meedoen, in cash of producten. Actief ergens in 2006.

De hoofdpunten:
  • Arbitron levert de Portable People Meter (PPM). Dit apparaatje wordt aan de pols gedragen en registreert audiocodes die meegestuurd worden met TV- en radio-uitzendingen. In de toekomst moeten andere signalen (RFID?, smart dust?) ook blootstelling registreren aan andere media (kranten, tijdschriften). Een eerste trial van de PPM is deze zomer in Houston. Arbitron doet dit alleen, nu Nielsen is afgehaakt.
  • ACNielsen meet de bestedingen op basis van de bestaande Homescan technologie.
  • NMR doet het onderzoek.

Sunday, May 01, 2005

Splitsing Viacom krijgt navolging

Zoals verwacht (zie mijn post van 22 maart) krijgt de opsplitsing van Viacom navolging. Concurrent Clear Channel splitst Clear Channel Entertainment (concertorganisator) af en brengt de outdoor divisie naar de beurs.

WiMAX: eerst aanvulling, dan alternatief

WiMAX wordt flink gehypet. Intel heeft er al $500m in geinvesteerd. Dat leverde een chip voor customer premises equipement (CPE), de Pro/Wireless 5116 (voorheen Rosedale). Nu is Intel bezig met een chip voor basisstations en met software ('Carrington'). Ook Fujitsu heeft sinds kort een CPE-chip (met de prozaische naam MB87M3400).

WiMAX wordt door velen verguisd en al bij voorbaat naar het kerkhof verwezen van technologieën die het niet gehaald hebben. De technologie zou te laat komen en de concurrentie met DSL niet aankunnen. Niet alleen Intel denkt daar heel anders over. Volgend jaar zijn de eerste producten te verwachten en WiMAX zal altijd het voordeel hebben goedkoper te zijn. Red Herring heeft een kort interview met Hossein Eslambolchi, de CTO van AT&T. AT&T behoort tot de talloze telco's die experimenteren met WiMAX. Mogelijk gaan de plannen van AT&T het verst. Kernpunten:

  • Technologie op de eerste plaats voor zakelijke klanten.
  • Daar waar het aanleggen van fiber te duur zou zijn.
  • Test deze maand: bij een klant in Middletown, NJ, op basis van een speciaal ontworpen chip.
  • Test vierde kwartaal: 25-30 klanten in nader te bepalen steden op basis van de Rosedale chip van Intel.
  • WiMAX is een 4G technologie, die op termijn kan concurreren met zowel fiber als 3G.

In Nederland hebben Enertel en Versatel licenties voor spectrum dat bestemd is voor draadloos breedband. Enertel denkt in 2006 landelijk dekkend te zijn. Versatel heeft in november Iparix overgenomen, maar heeft nog geen concrete plannen.

Hoe moet je WiMAX (IEEE-standaard 802.16) nu zien? Pick any or all, zie ook mijn post van 16 maart:

  • Draadloze breedbandtechnologie.
  • Opvolger van WiFi (802.11): meer capaciteit en meer bereik.
  • Aanvulling op bestaande DSL-, kabel en fibernetwerken.
  • Mogelijk concurrent van fiber en 3G.

Robert Cringely schreef vorige week een column waarin hij overtuigend uiteenzet hoe hij WiMAX ziet: als concurrent van bestaande breedbandtechnologieën (DSL, kabel, fiber). Met de ratificering van standaard 802.16e ontstaat de mogelijkheid van mobiliteit en zal WiMAX ook de mobiele telefonie kunnen gaan concurreren.

Ten slotte: Intel en Motorola (product 'Canopy') zijn voor de hand liggende doelen voor de belegger die in WiMAX gelooft, maar toch is het gewicht van WiMAX in hun portefeuille klein. Pure plays zijn onder andere Airspan en Alvarion.